Wat maakt opera toch zo aantrekkelijk?
Is het ons heimelijke verlangen om in de huid van een ander personage te kruipen? Voor even iemand anders willen zijn.
Durven we in opera met meer gemak ons andere geluid te laten horen? Is het eigenlijke die goddelijke melodie die we altijd al eens hadden willen zingen.
Of vinden we opera misschien ook zo aantrekkelijk, omdat de scene ons helpt los van de partituur te komen.
Wij gaan met jullie de scene creëren, weliswaar zonder schmink, pruik en verkleding. Alle focus zal zich op jullie personage gaan richten.

Opnieuw gaat Forum Vocaal aan de slag met opera.
Een enorme uitdaging om verdriet of ontroering, verlangen of boosheid op te roepen, te voelen, te ervaren en vervolgens in balans te brengen met de beheersing van jouw instrument, ervan uitgaande dat libretto en partituur gekend zijn.
En dan komt het grote moment, niets kan jou weerhouden en het publiek wordt meegezogen naar jouw andere wereld.
Zó biedt opera ons een aantrekkelijke zoektocht naar vaak onbekende personages in dramatische maar óók humoristische situaties.
En voor elk wat wils want opera is tevens een aantrekkelijke zwerftocht door vele eeuwen operageschiedenis.

Repertoire
Lukt het Orfeo om zijn geliefde Euridice uit de onderwereld terug te halen, kan Dido met haar verdriet leven en wat hebben Rinaldo en Armida met elkaar van doen in Jeruzalem?
Wat gebeurt er met Marguérite nu Faust een pact heeft gesloten met de duivel. En wie is Bartolo, van Mozart of van Rossini?
En dan Tosca, wat gaat er in haar om als zij van de Engelenburcht af springt?
Laten we naar Parijs gaan en Violetta ontmoeten of naar het platteland van Rusland waar Tatjana voor het eerst Onegin in zijn ogen kijkt!

Ook in februari 2021 zal sociale distantie nog een rol spelen. M.a.w. ditmaal helaas geen duo’s, geen ensembles maar taferelen met één zanger in de hoofdrol.